Pensum/l?ringskrav h?sten 2016

B?kene er ? f? kj?pt p? amazon.co.uk og Akademika. Akademika avd. Blindern har ogs? noen eksemplarer. I tillegg skal de fleste b?ker/monografier kunne l?nes p? biblioteket.

Seminargruppe: Fortiden i n?tiden: Noen nyere historisk-etnografiske prosjekter

Foreleser: Christian Krohn-Hansen

I dette kurset vil vi lese og diskutere to monografier – Gastón Gordillos Rubble fra 2014 og Stephan Palmiés The Cooking of History fra 2013. Mens Gordillo unders?ker ruiner og landskaper, dr?fter Palmié (transnasjonale) religi?se aktiviteter. P? et mer grunnleggende plan har de to b?kene like fullt overlappende interesser. Begge vever sammen historisk og etnografisk arbeid, og begge s?ker ? besvare sp?rsm?l som disse: Hva er historie og minner? P? hvilke m?ter lever fortiden videre i endrete former i n?tiden? Hvilken relevans b?r imperie- og kolonihistorie sies ? ha om m?let er ? studere og forst? sosiale prosesser i den verden vi lever i i dag? Sammen med b?kene leser vi to mindre tekster, et kapittel av Ann Stoler om utforskningen av imperiehistorier og et kapittel av Michel-Rolph Trouillot om historie-kategorien. Oppsummert: I kurset vil vi diskutere noen nyere tiln?rminger til historie og antropologi og sp?rre: Hvordan skapes og endres forestillinger om fortiden? Hvordan forst?r vi historie? Hvordan kan antropologer fruktbart arbeide med historie?

Et ytterligere m?l for seminaret er ? arbeide med de to monografiene som eksempler p? antropologiske tekster. Vi skal diskutere b?kenes komposisjon og oppbygning, og trekk ved skrivestilen. Seminaret baserer seg p? forberedte studentfremlegg og aktiv deltagelse i diskusjonene. Den f?rste undervisningsgangen p? 2 timer vil g? med til en innledning ved kursansvarlig, og til avtaling av arbeidsformer og arbeidsoppgaver for resten av kurset.

Pensum best?r av 2 b?ker og kapitler i b?ker.

@ Gastón R. Gordillo (2014) Rubble: The Afterlife of Destruction. Durham: Duke University Press. (285 sider)

@ Stephan Palmié (2013) The Cooking of History: How Not to Study Afro-Cuban Religion. Chicago: The University of Chicago Press. (311 sider)

Ann L. Stoler (2013) “Introduction”, i Ann L. Stoler (red.) Imperial Debris: On Ruins and Ruination, sidene 1-35. Durham: Duke University Press.

Michel-Rolph Trouillot (1995) “The Power in the Story”, i Michel-Rolph Trouillot Silencing the Past: Power and the Production of History, sidene 1-30. Boston: Beacon Press.

 

Seminargruppe: Antropologien og Virkeligheten: Kritisk realisme og veien ut av det ontologiske uf?ret

Foreleser: Thorgeir Kolshus

Hvordan kan vi vite at vi vet det vi vet? Og finnes det, tross alt, noe ved antropologisk viten som er noe annet enn kun én versjon blant mange?

Sp?rsm?let om hvordan vi best skal bedrive forst?else og formidling p? tvers av tros- og kunnskapssystemer ligger til grunn for samtlige antropologiske debatter. Siden tusen?rsskiftet har representanter for den s?kalte ‘ontologiske vendingen’ utfordret premissene for antropologi som vitenskap, gjerne i sterkt polemiske vendinger. I f?lge flere sentrale bidragsytere er faget s? innsauset i en euroamerikansk verdensanskuelse at vi er ute av stand til ? ?pne for eksistensen av radikal annerledeshet og realiteten i andres forst?elser av hva som finnes og virker i og p? verden. De har pekt p? at antropologiens m?l b?r v?re avkolonialisering av tanken (slik at en ?vestlig? verdensanskuelse kun f?r status som én blant mange) og gjenopprettelse av folks ontologiske sj?lr?derett.

I de siste par ?rene har den ontologiske vendingen blitt m?tt med stadig ?kende kritikk. Innvendingene g?r p? at de ikke bare sparker bena under antropologiens jakt p? menneskelige fellesnevnere (og derigjennom ogs? fagets antirasistiske potensial) og umuliggj?r en komparativ tiln?rming: I siste instans undergraver den ogs? muligheten for forst?else p? tvers av opplevde virkeligheter.

S? hvordan skal vi ta med oss det beste av innsiktene fra den ontologiske vendingen, samtidig som vi bevarer antropologien som b?de et vitenskapelig og et antirasistisk politisk prosjekt?

Kritisk realisme er en vitenskapsteoretisk tradisjon som peker p? det enkle faktum at det n?dvendigvis m? finnes en verden som er uavhengig av v?r sansning av den og tenkning om den (hvilket er den vanlige definisjonen p? ontologi), ettersom noen oppfattelser er mindre feilaktige enn andre: Det er f.eks. ikke like galt ? p?st? at mennesket ikke kan fly som ? insistere p? det motsatte; og hvis noen tviler p? dette, finnes det empiriske metoder hinsides ord og tanke som vil gi et ganske tydelig svar. I denne seminarrekken leser vi bidrag fra antropologer som h?rer hjemme i begge leire, og vi pr?ver disse ut empirisk p? Jeanne Favret-Saadas to b?ker om hekseri i Normandie, som ble utgitt med flere ti?rs mellomrom og som viser hvordan samme etnografi kan forst?s sv?rt forskjellig avhengig av teoretisk innfallsvinkel og forst?else av nettopp forskjellen mellom hva som skal gis forrang: Det allmennmenneskelige som forener oss eller det partikul?re som skiller oss fra hverandre.

Pensum best?r av 2 b?ker og online arikler (Noen artikler kan lastes ned fra Fronter)

@ Favret-Saada, Jeanne (2015): The Anti-Witch. Chicago: HAU books, 109 sider. Boka kan lastes ned gratis kapittel for kapittel eller kj?pes p? print-on-demand fra denne siden: http://haubooks.org/the-anti-witch/

@ Favret-Saada, Jeanne (1980): Deadly Words: Witchcraft in the Bocage. Cambridge University Press. Paperback, 284 sider.

Artikler og kapitler:

Br?ten, Eldar 2015. ‘Sp?rsm?l om ?ontologi? - Momenter til en realistisk antropologi’, i Norsk Antropologisk Tidsskrift, vol. 26: 162-176  https://www.idunn.no/nat/2015/02/spoersmaal_om_ontologi_-_momenter_til_en_realistisk_antropo

Evans-Pritchard, E.E. 1956 ‘The problem of symbols’, i Nuer Religion. Oxford: Clarendon Press, s. 123-143

Graeber, David 2015. ‘Radical alterity is just another way of saying “reality”’, i HAU. Journal of ethnographic theory, vol 4 (2): 1-41

Kolshus, Thorgeir 2016. ‘Mana on the move: Why empirical anchorage trumps theoretical drift’, Matt Tomlinson og Ty Tengan (red.) New mana. Canberra: Australian University Press, s. 155-182

Sayer, Andrew 2000 ‘Key features of critical realism in practice: A brief outline’, i Realism and social science. London: Sage, s. 10-28

Viveiros de Castro, Eduardo 1998. ‘Cosmological Deixis and Amerindian Perspectivism’, i Journal of the Royal Anthropological Institute, vol. 4: 469-488

Viveiros de Castro, Eduardo 2015. ‘Who is afraid of the ontological wolf? Some comments on an ongoing anthropological debate’, i The Cambridge Journal of Anthropology, vol. 33: 2-17

Zeitlyn, David og Roger Just 2014. ‘Introduction: Anthropology and the philosophers’ og ‘Concepts for twenty-first century anthropology’, i Excursions in realist anthropology. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, s. 1-13 og 121-132

 

Seminargruppe: Antropologi og historie: Kildekritikk

Foreleser: Arne Cato Berg

I dette seminaret tar vi for oss to monografier som begge bygger p? en historisk situert forst?else av sosiale rom. McDougalls bok ”Engaging with Strangers: Love and Violence in the Rural Solomon Islands” (2016) bygger til en stor grad p? historiske kilder som har v?rt viktige byggestener i v?r forst?else ikke bare av de vestlige Salomon?yene, men som ogs? favner bredt over helt element?re og evige antropologiske problemstillinger. Comaroff og Comaroffs monografi ”Of Revelation and Revolution” (1991) var en av de aller f?rste monografiene som virkelig tok h?yde for viktigheten av ? favne vidt om et historisk og empirisk materiale for ? forst? kulturell endring og motstand i det s?rlige Afrika.

Begge disse monografiene danner grunnlaget for analyser av og diskusjoner omkring dette med ? bruke ikke bare historiske kilder, men ogs? viktigheten av ? se p? disse som viktige datakilder for eget arbeid. For ? se dette, vil seminarene gi trening i ? kunne skille ut data, dekonstruere generaliseringer, og ikke minst v?re et verkt?y for egen tekstuell progresjon.

Det blir i tillegg ogs? anvendt noen artikler som skal v?re tilgjengelige ved semesterstart.

Pensum best?r av 2 b?ker.  Hvis dere kj?per b?kene hos Akademika, s? skal det gis avslag i prisen p? boka til McDougall (kurs pris ca USD 50)..

@ Comaroff, Jean and John (1991): Of Revelation and Revolution. University of Chicago Press, 434 sider. Akademika

@ McDougall, Debra (2016): Engaging with Strangers: Love and Violence in the Rural Soloman Islands. Berghahn Books, 320 sider. Akademika

 

 

Publisert 3. mai 2016 15:02 - Sist endret 1. aug. 2016 14:58