Pensumbidragene p? denne pensumlisten merket (komp) er samlet i et kompendium og er til salgs p? Akademika. B?kene av Moi, Moxnes m.fl, Osiek og MacDonald og Rian selges ogs? der.
Almen innf?ring i teori om kj?nn
Moi, T.: Hva er en kvinne? : kj?nn og kropp i feministisk teori, 2002. Gyldendal, Oslo. s. 9-121 og 161-170.
Seksualitet og kj?nn i kristen antikk (teori)
Moxnes, H.; Endsj?, D. ?.; og B?rtnes, J. (red.): Naturlig Sex? Seksualitet og Kj?nn i kristen antikk, 2002. Gyldendal, Oslo. s. 1-95.
Kvinner, hushold og lederskap i tidlig kristendom
Osiek, C. og MacDonald, M. Y.: A Woman’s Place. House Churches in Earliest Christianity, 2006. Fortress, Minneapolis. (-164-93), ca. 250 s.
Tekster og temaer
Jesus og Jesu familie:
Matt 1-2, Luk 1-2,
Moxnes, H.: Putting Jesus in His place, 2003. WJK, Louisville. 32-37 (elektronisk tektsarkiv).
Moxnes, H.: "Jesus in Gender trouble" i Tidsskrift for kj?nnsforskning, 2005:3. 20-34 (elektronisk tekstarkiv).
Martin, D.B.: Sex and the Single Saviour, 2006. WJK, Louisville. 91-102.
Lukasevangeliet:
Reid, B. E.: "’Do you see this woman?’: A liberative look at Luke 7:36-50 and strategies for reading other Lukan stories against the grain" i Amy-Jill Levine W. M. Blickenstaff (utg.): A Feminist Companion to Luke, 2009. Sheffield Academic Press, London/New York. 106-120.
Paulus og Paulus-tradisjonen
1 Kor 5-7, 11:1-16; 14:33-36; Gal 3:26-28;
Jorunn ?kland: "Man is the measure of all things : gender and integration in Paul's ekklesia" i Kari Elisabeth B?rresen, Sara Cabibbo, Edith Specht (ed.): Gender and religion : European studies, 2001. Roma. 59-82.
Dale B. M.: "“Ikke mannlig og kvinnelig” Likestilling, androgy ny og kj?nnsoverskridelse hos Paulus" i Moxnes, H.; Endsj?, D. ?.; og B?rtnes, J. (red.): Naturlig Sex? Seksualitet og Kj?nn i kristen antikk, 99-127.
Efeserbrevet 5
Osiek, C. og MacDonald, M. Y.: A Woman’s Place. House Churches in Earliest Christianity, 118-43.
Pastoralbrevene
Timoteusbrev, 2:8-6:2.
Osiek, C. og MacDonald, M.Y.: A Woman’s Place, Se innholdsfortegn.
Glancy, J. A.: "Protocols of masculinity in the Pastoral Epistles" i S.D. Moore og J.C. Anderson, : New Testament Masculinities, 2003. SBL, Atlanta. 235-64.
Tradisjonen om Maria Magdalena.
Tekster: Matt 27:55-28:10 m. paralleller, Joh 19:25-20:18, Maria Magdalenas evangelium, Filipevangeliet, Frelserens dialog.
Rian, T.N. (oversettelse og forord):: Maria Magdalenas Evangelium. Fire gnostiske skrifter, 1996. Emilas Forlag, Oslo. s. 11-29. (Karlsen Seim, T.: “Maria Magdalena – en disippel Jesus elsket”).
D’Angelo, M. R.: "Reconstructing “Real Women” in Gospel Literature. The Case of Mary Magdalene" i R. Kremer og M.R. D’Angelo, utg. : Women and Christian Origins, 1999. Oxford University Press, New York. s. 105-28.
Bjelland Kartzow, M. og Lerheim, B.: Kvinnesynet i Da-Vinci –koden, 11.8 2004. Dagbladet. (elektronisk tekstarkiv).
Homoseksualitet
Moxnes, H.; Endsj?, D. ?.; og B?rtnes, J. (red.):: Naturlig Sex? Seksualitet og Kj?nn i kristen antikk, 2002. Gyldendal, Oslo. s. 129-222.
Skriftforst?else og skriftbruk med s?rlig henblikk p? homofilisaken. Uttalelse fra Den norske kirkes l?renemd Oslo: Kirkens informasjonstjeneste, 2006. Utdrag.
Historiske syn og aktuell situasjon
H.Moxnes: ""Her er ikke mannlig og kvinnelig." Kristendom og kj?nn" i Hva er kristendom, 2006. Universitetsforlaget, Oslo. 100-113 (Elektronisk tekstarkiv).
B?rresen, K. E.: "Gudsbilde og menneskesyn – en matristisk fornyelse" og ?kland, J.: "Gudsbilder og menneskesyn- hvem er skapt i mannens bilde?" i Thelle, N. R. og Riedl, N. J. (red.):: Gud, 1998. TF og PTS, Universitetet i Oslo, Oslo. s. 103-13 og 115-26.