F?lgjande b?ker/kompendier/hefter inng?r i pensum:
Merold Westphal: Suspicion and Faith. The Religious Uses of Modern Atheism
Friedrich Nietzsche: Antikrist
Sigmund Freud: The future of an illusion
I pensum inng?r ogs? eit lengre kapittel fr? Dawkins: The God Delusion
Resten av pensum er samla i to kompendier
Temanummer av Religion og livssyn 3: 2005 kan kj?past p? TF ved kursstart.
Flere av artiklene finnes online, p? JSTOR etc.
I INNF?RING: Religionsbegrep og religionskritikk (324 s):
Beyer, Peter (2003), ‘Conceptions of Religion: On Distinguishing Scientific, Theological and ”Official” Meanings’, Social Compass 2003; 50 (2), s. 141-160 (online artikkel )
Dahl, Espen (2008), 'Religionskritikkens gjenkomst og dens religi?se bruk', Kirke og Kultur, (2:2008), s. 138-47.
Westphal, Merold (1999), Suspicion and faith : the religious uses of modern atheism (New York: Fordham University Press) XI, 296 s.
Aadnanes, Per M. (2005), 'Ein gud skapt i menneskets bilete? Glimt fr? den moderne religionskritikkens historie', Religion og livssyn, (1:2005), 12 s. (Online artikkel).
II MISTANKENS RELIGIONSKRITIKK - KJELDETEKSTAR (215 s):
Feuerbach, L. (1957), 'The essence of Christianity', The Essence of Christianity (New York: Harper and Brothers), s. 1-33 (I kompendium).
Freud, Sigmund, Gay, Peter, and Strachey, James (1989), The future of an illusion (New York: Norton) XXIII, 80 s.
Marx, K. (1972), ''Til j?desp?rsm?let' og 'Kritikk av den hegelske rettsfilosofi'', Verker i utvalg (1: Filosofiske skrifter; Oslo: Pax), s. 65-101 (I kompendium).
Marx, K. (1973), 'Teser om Feuerbach', Marx i ett bind (Oslo: Pax forlag), s. 34-36 (i kompendium).
Nietzsche, Friedrich (2008), Antikrist : forbannelse over kristendommen ([Oslo]: Spartacus) 70 s.
III SKEPTISISME OG NATURALISTISK RELIGIONSKRITIKK (65s):
Dawkins, Richard (2008), The God delusion (Boston: Houghton Mifflin) kap 4, s. 113-59 (eller tilsvarende i den norske utgaven fra 2007).
Hume, D. (2002), 'del XI av ”Dialoger om naturlig religion”', Om religion (Oslo: Humanist forlag), s. 100-10 (i kompendium).
Platinga, A. (2007), 'The Dawkins Confusion. Naturalism ad absurdum', Books & Culture, (March/April 2007), 10 s. (online artikkel ).
IV TEOLOGI, RELIGIONSKRITIKK OG SEKULARITET (133 s):
Asad, Talal (2001), ‘Reading a Modern Classic: W. C. Smiths “The Meaning and End of Religion’, History of Religions Vol. 40, No. 3 (Feb 2001), s. 205-222 (online artikkel )
Barth, K. (1968), 'The frontier, meaning and reality of religion', The Epistle to the Romans (New York: Oxford University Press), s. 229-70 (i kompendium).
Bonhoeffer, D. (2000 ), Motstand og hengivelse (Oslo: Gyldendal Akademisk), s. 141-45; 71-75 og 88-95 (i kompendium).
Boyarin, Daniel (2004), ’The Christian Invention of Judaism: The Theodosian Empire and the Rbbinic Refusal of Religion’, Representations, No. 85 (Winter 2004), s. 21-57 (online artikkel )
Wyller, T. (2000), '? leve som om Gud ikke fantes’. Dietrich Bonhoeffer og den moderne livstolkningen', in Dietrich Bonhoeffer (ed.), Motstand og hengivelse (Oslo: Gyldendal Akademisk), s. 7-23 (i kompendium).
V MORALSK OG FEMINISTISK RELIGIONSKRITIKK (162 s):
Edwien, A. (1986), Er kristendommen en fare for verdensfreden? (Oslo: Human-Etisk Forbund), s. 12-33 (i kompendium). Henriksen, J. O. (2003), 'Hvordan religionen kan ?delegge moralen', in Arne Johan Vetlesen og Jan Olav Henriksen (ed.), Moralens sjanser i markedets tidsalder (Oslo: Gyldendal), s. 183-91 (i kompendium).
Irigaray, L. (2002), 'Divine women' og 'When the Gods are born', in Morny Joy (ed.), French Feminists on Religion. A reader (London og New York: Routledge), s. 40-58 (i kompendium).
Joy, Morny (2006), ’Gender and Religion: A Volatile Mixture’, Themenos Vol. 41 No. 1 (2006), s. 7-30 (online artikkel )
K?hn, R. (2003), Gode Gud? Gudsforgiftning og gudsbilder (Oslo: Pax), s. 9-30 (i kompendium).
Moxnes, H. (1999), 'Trenger Bibelen moralsk kritikk?', in Turid Barth Pettersen og Stein Erik Horjen (ed.), Over alle grenser. Festskrift ved Norges Kristelige Studentforbunds 100 ?rsjubileum (Oslo: Norges Kristelige Studentforbund), s. 136-43 (i kompendium).
Prior, M. (2002), 'Ethnic cleansing and the Bible: a moral critique', Holy Land Studies, (1:2002), s. 37-59 (i kompendium).
Nettsiden 'Reclaiming Principles of unity' leses sammen med Salomonsens artikkel, (online artikkel ).
Russell, B. (1996), 'Hvorfor jeg ikke er kristen' (1927) i Hvorfor jeg ikke er kristen og andre essays om religion og livssyn (Oslo: Humanist forlag), s. 22-59 og 39-59 (i kompendium).
Salomonsen, Jone (2009), ’The Power and Ambiguity of Symbols: Contemporary Religion and the Search for a Feminine Divine’, i Lene Sj?rup and Hilda R?mer Christensen, Pieties and Gender, (Leiden-Boston: Brill), s. 205-228 (i kompendium)
VII AKTUELL ISLAMKRITIKK – OG MUSLIMSKE SVAR (90 s):
Leirvik, O. (2005), 'Islamkritikk: kristen, humanetisk, muslimsk', Religion og livssyn, (3:2005), s. 14-19.
Manji, I. (2005), ''Sytti jomfruer?'', Hva er galt med islam? En oppfordring til ?rlighet og forandring (Oslo: Cappelen), s. 36-56 (i kompendium).
Moussa, E. (2002), 'The debts and burdens of critical Islam', in Omid Safi (ed.), Progressive Muslims. On Justice, Gender, and Pluralism (Oxford: Oneworld), s. 111-27 (kompendium).
Polfus, T. S. (2005), 'Strategier i folkelig muslimsk apologetikk', Religion og livssyn, (3:2005), s. 32-37.
Rehman, S. (2002), '"Det religi?se helvete", "Tilgi oss, Gud" og "Kom ut, imamer!"', N? (Oslo: Cappelen), s. 77-80 og 137-44 (i kompendium).
Storhaug, H. og Roald, A. S. (2005), 'Er islam en kvinnefiendtlig religion? To motsatte svar', Religion og livssyn, (3:2005), s. 20-31.
Warraq, I. (2003), Hvorfor jeg ikke er muslim (Oslo: Humanist), s. 250-60 og 509-20 (i kompendium).