Tilbake i tid med "retro-rakett"

Willy Johansson var tidlig ute med sin rakettvase i 1954. F?rst noen ?r etterp? bidro astronaut John Glenn til at "alle" snakket om retro.

Bildet kan inneholde: drikkevarer.

Willy Johanssons etterspurte rakettvase for Hadeland Glassverk.

Rom-kappl?pet mellom USA og Sovjetunionen dukker lett opp n?r man tar et nostalgisk tilbakeblikk p? 1960-tallet. Kanskje Hadeland Glassverks Willy Johansson tenkte p? science fiction og romraketter da han laget sin rakettvase (n? popul?rt retro-objekt), p? 1950-tallet. Men det var den amerikanske astronauten John Glenns dramatiske ferd rundt jorden i 1962 med romfart?yet "Friendship 7", som fikk ordet retro til ? bli en del av dagligtalen, if?lge Elizabeth E. Guffey i boken Retro: The Culture of Revival.

Glenn fikk problemer ved nedstigingen til jorden. Et beskyttende varmeskjold utenp? romkapselen var i ferd med ? l?sne. Skjedde det, vill astronauten bli drept av den enorme varmen utenfor. Romfartssenteret (for alltid forbundet med ordene "Houston, we've had a problem"), besluttet derfor ? beholde de s?kalte retro-rakettene (bremse-rakettene) p? fart?yet etter bruk, slik at de skulle holde varmeskjoldet p? plass. Det funket, og Glenn landet trygt, takket v?re retro-rakettene. "Retro was adopted to suggest a powerful counter to forward propulsion", skriver Guffey.

Rakettvasen til Willy Johansson, som ble laget til triennalen i Milano i 1954, har blitt ett av de mest kjente-stil-ikonene fra 1950-tallet i v?re dager. Willy Johansson var kunstnerisk leder ved Hadeland Glassverk i perioden 1947-1988.

Litteratur: Guffey, Elisabeth E. Retro: The Culture of Revival

Emneord: Rakettvase Av Claus Albro Hagen
Publisert 9. nov. 2023 09:30 - Sist endret 14. nov. 2023 21:45
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.