Tripp Trapp-form

Tripp Trapp?-stolen har en enkel konstruksjon. Grunnrammen best?r av to horisontale baser, eller f?tter, med en kraftig sarg, samt to diagonale, oppadg?ende ryggstolper/vanger festet p? disse. Stolpene er sammenf?yd i ryggpartiet med to b?yde finérstykker som danner en liten, men behagelig flate for ryggen ? hvile mot. Ryggstolpene har ogs? innfelt avrundede hakk langs hele innersiden. Her plasseres sitteflaten og fotst?tten, som forflyttes ettersom brukeren vokser. P? sitte- og fotflaten kan dybden justeres, igjen slik at produktet alltid er tilpasset brukeren. I omr?det ved ryggst?ttene finner man ogs? festemekanisme for en egen seteb?yle for sm? barn. I tillegg til disse elementene finner man to st?lr?rssarger i forskjellige h?yder. Alle stolens kanter er avrundede, og hele produktet er laget i heltre og finér av b?k.

Formen er en direkte f?lge av funksjonen stolen innehar, noe som ogs? var intensjonen da Opsvik tegnet den. Ved ? fokusere p? mulighetene funksjonen gav for form, istedet for ? hente inn trendbildet i denne perioden, unngikk stolen ? bli en d?gnflue. Flere andre positive f?lger fikk dette fuksjonalisfokuset ogs?: som f?lge av det lange livsl?pet ville stolen bidra til mindre forbruk gjennom ? alltid innfri til den n?dvendige funksjonen.?

Den ergonomiske b?lgen som fant sted p? starten av 70-tallet kom blant annet som en motreaksjon til designerrollen som noe estetifiserende. I denne kampen spilte det svenske studioet ergonomidesign en viktig rolle, inspirert av Victor Papaneks bok "design for the real world".

Av Inger Steinnes
Publisert 29. nov. 2013 01:28 - Sist endret 24. juni 2015 09:26
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.