Hvordan bo riktig?

Grunnet en stor boligmangel i gjenreisningsperioden etter krigen valgte brukskunstnerne i Norge ? igjen legge hovedvekten av sitt arbeid p? ? utarbeide det praktiske og nyttige utstyret til boligen. Boligene ble mindre i st?rrelse og mange familier ble tvunget til ? klare seg p? mindre plass. I kunsth?ndverk- og designkretser skapte situasjonen etter krigen en f?lelse av et felles ansvar for ? bygge opp en nasjonal boligkultur. Norske arkitekter, designere og brukskunstnere tok p? seg ansvaret for ? gi folket maksimal innend?rs velv?re og gjennom diverse kanaler ?nsket de ? renske opp i det unyttige i boligen, det uten funksjon, og gi folket en forst?else av hva som var til deres eget beste. To utstillinger i Oslo skulle angivelig gi fasiten til det ? bo, henholdsvis?Bo riktig og fremvisningen av OBOS-leilighetene?12 riktige i 1950. ?

Kj?kken fra 1950-tallet.

Den felles hensikten var ikke ? gi én mal, men ? vise hvordan man p? forskjellige m?ter kunne gj?re det beste ut av det man hadde. Utstillingenes titler gav likevel inget rom for misforst?elser. Dette var slik man?burde?bo, og dermed ble slik man hadde bodd til n??feil.?Spisestuem?blementet blir her et viktig element, og der smaksautoritetenes idealer var det klare, rene og luftige, stod?bestestua derimot for noe gammelmodig, tungt og nedst?vet.

Av Karine Reid Kvernhaug
Publisert 15. nov. 2013 14:32 - Sist endret 24. juni 2015 09:24

Det kan vel nevnes at Riktige

Det kan vel nevnes at Riktige Leker ble stiftet i 1946 - mon tro om det var noe i tids?nden som for?rsaket denne "ortodoksien" s? ? si.

Det hele vekker jo ogs? assosiasjoner til det velkjente Frankfurt-kj?kkenet, i og med at man i begge tilfeller liksom skal m?tte utdannes for ? kunne tilpasse seg disse designl?sningene etter intendert bruk.

Skrevet av: Thor Christopher Arisland

anonym@webid.uio.no - 18. nov. 2013 04:17

Logg inn for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.