Mer om NKLs merkelige merkel?se varer

?

P? grunn av sameiestrukturen i NKL hadde det som begynte i 1906 som et sm?borgerlig prosjekt tiltrukket seg et bredere spekter av meninger. Med en tilstr?mning fra den reformvennlige middelklassen, bondestanden og deler av den sosialistiske arbeiderklassen hadde de f?tt en finger p? den norske pulsen. N?r den franske dagligvarekjeden Carrefour lanserte sine merkel?se "la bombe Carrefour" produkter i 1976 s? Kooperativets Landsforening varenes utforming som et uttrykk for str?mninger som preget det norske syttitallet. Og i 1978 lanserte de sitt f?rste merkel?se produkt uavhengig av den Bl?-Hvite vareserien, NKLs tannkrem "Tannkrem" ble en moderat suksess og to ?r senere tok de skrittet helt ut og satte Bl?-Hvite varer i butikkhyllene (Reel Hendel s.15).

Ikke bare var NKL i en posisjon hvor de hadde en stor nok markedsandel til ? satse p? bl?-hvite varer men de slapp ogs? eventuelle problemer med produsenter som ikke var positivt innstilt til merkel?se varer. I 1911 kj?pte de opp Margarinfabrikken og gjennom 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录 med det svenske kooperativet kunne Nordtend, Nordchoklad, R?a fabrikker og Stavanger packing produsere Bl?-Hvite varer selv. At varene var produsert av NKL selv var noe av hovedgrunnen til at kunne p?ta seg ansvaret for ? selge konsumvennlige varer til en lavere pris en den generelle prisantydningen (Reel Handel s43). I 1980 skulle varene lanseres i NKL sine utsalg, svenskene hadde lansert sine merkel?se produkter ?ret f?r. De hadde valgt en enkel hvit innpakning med en edruelig bl?farge som kontrast, NKL s? seg enige i utformingen og valgte ? g? for samme modell. Emballasjen skulle st?tte varenes image som et ?rlig produkt for en fornuftig kunde. Produktenes navn skulle st? klart og tydelig p? pakken, og den svenske kooperasjonen hadde valgt seriff font futura p? produktene, en font med opphav i Bauhaus bevegelsen i Tyskland fra nitten tjue?rene e (Know your type Futura), noe NKL ogs? fulgt. Selv om det med stor sannsynlighet gikk de fleste kundene hus forbi er valget av font en god indikator p? den edruelige og praktsyke tiln?rmingen til konsum NKL promoterte, og gir et godt innblikk i den praktiske og rasjonelle bak Landsforeningens konsumideologi.

Av ?istein Holm Bergesen
Publisert 28. nov. 2013 18:03 - Sist endret 24. juni 2015 09:25
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.