Disse nye forbrukerkameraene rettet seg ikke mot menn, som den profesjonelle bransjen utelukkende gjorde, men mot kvinner. Det var spesielt viktig for produsentene av forbrukerkameraene, med markedsf?ring, ? injisere produktet inn i kontekstuelle strukturer i samfunnet. Super 8 kameraet skulle bli en del av familien slik fotoapparatet var.
Det som er kj?nnsmessig interessant for min analyse, i sammenheng med lanseringen av forbrukerkameraet, er hvordan det reklameres for produkter innen dette markedet. I annonsene for modellene Kodak M2 og Vivitar Super 8, ser man at kvinnen som et seksuelt objekt og kvinnen som morsfigur blir brukt flittig.
Noe uvanlig, men passende til disse historiske bevegelsene og markedsstrategiene, bruker jeg Bourdieu og hans teorier om distinksjon og mannlig dominans til ? utdype hvordan sosiale strukturer bidrar til b?de utformingen av kamera og markedsf?ring av produktet. Dette vil jeg ikke g? videre inn p? i dette blogginnlegget, men bildene kan p? mange m?ter snakke for seg selv:
Logg inn for ? kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere