Panthella

Den ikoniske Panthella lampen var f?rst lansert i 1971 av Verner Panton. Verner Panton er i dag sett pa? som en av de store mesterne innen dansk design. Han har pa? mange ma?ter klart a? utvikle elegante design som ogsa? klarer a? l?se funksjonelle problemer.
Lampen er senere blitt lagt i flere farger og versjoner som alle reflektere det originale designet. Likevel er den klassiske hvite lampen enna? ekstremt popul?r blant danskene.

Panton ?nsket a? skape en lampe der ba?de fot og lampeskjermen skulle ble en reflektor for lyskilden. Plastfoten pa? lampen er sirkul?r og smaler oppover for a? sa? bli en malt sta?l stamme. Den siste delen er laget av plast. Innvending er lampeskjermen laget av akryl. Panton sin sammensetning av materialer forteller litt om hvordan han ?nsket a? bringe teknisk og formelle innovasjoner i sine design. Samtidig gjorde dette ogsa? objektet tilgjengelig for et st?rre publikum.

Den gjemte lysp?ren skinner lys opp taket av lampen, som deretter skinner lyset nedover hvor lyset igjen er reflektert den trompet formet stammen. Det dimme lyset sprer seg i rommet. I andre versjoner slik som den “white Opal” versjonen kommer lyset gjennom en akryl lampeskjerm som skaper en varm gl?d i hele rommet.

Panthella lampen har en b?yet grafisk linje, som skaper balanse og stabilitet sammen med den trompet formet stammen. Lampen kan minne en idealisert blomst, som i dag har mange kjente trekk. Lampen inneholder sma? art deco referanser. En kan ogsa? se referanser fra modernitet og inspirasjon fra tidligere generasjoner. Panton har fa?tt noe innflytelse fra Paul Hennings, som ogsa? var en stor innovat?r i belysning. En kan se viktigheten av a? ha?ndtere lyset og skygger. Videre er det ogsa? et viktig forhold mellom lys og farge og mellom lys og materialer, som var med pa? a? skape den ikoniske Panthella lampen.

Publisert 13. des. 2021 05:29 - Sist endret 13. des. 2021 05:29

Logg inn for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.