Norsk & dansk designarv

Et halvt ?rhundre etter det som av mange regnes som norsk designs gullalder, 50- og 60-tallet, blir norske m?belklassikere relansert av nye m?belprodusenter. I 2001 stiftes Fjordfiesta, med form?l om ? videref?re, utvikle og formidle norsk designarv. Sist i 2017, i regi av et 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录 med Utopia Retro Modern og Rastad & Relling, relanseres klassikeren Bambi mod. 57 (bilde).

Fjor?ret ser ogs? stiftelsen av Eikund, som ved ? kj?pe opp rettighetene til m?bler som bl.a Fredrik Kayers Krysset, fors?ker ? sette enda mer oppmerksomhet p? de norske m?belskattene. I et relativt ferskt intervju i Bo Bedre med mennene bak Eikund, stilles sp?rsm?let: "Hvorfor var det s? mange danske m?belklassikere tilgjengelig p? markedet, men nesten ingen norske?"

Bambi mod.57. Sigurd Resell for Rastad & Relling.

Denne danske "dominansen" innen bl.a. m?beldesign, skal jeg videre utforske. I K?benhavn har jeg flere ganger st?tt p? forbipasserende som flokker foran vinduene til m?bel- og lampeforretning- et noks? uh?rt syn i den norske hovedstaden. Hvorfor har det seg slik?

Det er ikke kun p? gata danskene virker ? verdsette deres designarv fra det 20. ?rhundret. I nyere tider har krefter i den danske regjeringen gitt liv til designinitiativ som INDEX med dets hovedkonsept Design to Improve Life, og DesignDenmark, hvis form?l er ? opprettholde dansk designs renommé.

Hva ligger bak dansk designs suksesshistorie, da vi n? ser at design virker mer opph?yd og verdsatt enn i Norge? Kanskje gir det forrige ?rhundrets historie et tydeligere bilde av hva som ligger bak v?rt eget forhold til design.

Publisert 16. feb. 2018 09:39 - Sist endret 16. feb. 2018 09:45

Logg inn for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.