Coco Chanels bruk av det n? legendariske stoffet tweed var, som det meste hos Chanel, inspirert av herrekl?r. Men akkurat bruken av tweed kom ikke bare fra herrekl?r i seg selv, men av selveste Hugh Grosvenor. Hertugen av Westminister. Etter Gabrielle ?Coco? Chanel l?nte sportst?y fra den dav?rende kj?rligheten hennes, fikk hun en idé om hvordan kunne videref?re dette stoffet som design noen skritt lengre. Det komfortable, smarte stoffet som i hovedsak ble brukt i jegerjakker hadde nemlig en sofistikert kvalitet som ville ta seg godt ut til hennes eget design.
Naturlig nok ble Coco Chanels ferdige tweed-produkt f?rst kj?pt og brukt av franske kvinner ute i arbeid. Mer komfortable og bevegelige kl?r var ikke annet enn n?dvendig for disse kvinnene i konstant full fart og bevegelse fra lavere sosiale klasser. Chanel fikk overbevist flere og flere og Chanel som salgsvare var ikke noe annet enn suksess.
Likevel var Coco Chanel som de fleste designere der ute en fighter som ville n? flest mulige mennesker. Spesielt n?r hun hadde et s? sterkt budskap og var overbevist om at hun kunne gj?re kvinners hverdag en million ganger bedre. Hun var en dr?mmer som s? opp til stjernene, og sannelig rettet ikke stjernene ?ynene sine tilbake bort til Chanel kort tid etter.
Ikke lenge etter at den franske middelklassen fikk kl?rne sine p? Chanel-dressen og jakken fant personer som Brigitte Bardot, Grace Kelly, Ingrid Bergman og Liz Taylor det sensasjonelle designet ogs?. De profilerte menneskene prydet gater, kinolerreter og magasiner med Chanel-jakken.
Liz Taylor if?rt en Chanel-jakke, 1961
En kunne dermed trygt si at Coco Chanel hadde tatt verden med storm. Chanel som merke hadde dermed n?dd sitt h?yeste punkt i karrieren, og har ikke rykket seg av plassen siden.
Logg inn for ? kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere