Work hard, play hard

I dette blogginnlegget tenkte jeg ? se p? PlayPump fra et ergonomisk perspektiv. Mitt f?rste instinkt er nemlig at den ikke har en spesielt ergonomisk utf?relse. S? kan man sp?rre seg; burde designerne ta hensyn til ergonomi n?r de utformer gjenstander som skal brukes i et bistandsprosjekt? Er det ikke i et slikt tilfelle viktigere at produktet er billig ? produsere, vedlikeholde og enkel i bruk?

Kvinne som dytter p? en PlayPump

Her vil jeg si at jo, n?r man designer et produkt som har som m?l ? f? barn til ? utf?re arbeid som tradisjonelt sett har v?rt utf?rt av voksne, burde designerne ta h?yde for at voksne ogs? kan ende opp som brukere av pumpen. Derfor burde et slikt produkt, med to vidt forskjellige bruksomr?der og potensielle brukergrupper, designes s? ergonomisk som mulig. Alt tyder p? at PlayPump ikke bare var en bistandsfiasko, men ogs? hadde et d?rlig ergonomisk design.

UNICEF har nemlig i en rapport fra 2007 meldt om barn som ble kvalme og kastet opp etter ? ha benyttet seg av PlayPump. Det har ogs? v?rt meldt om barn som har falt av og brukket armen. Man kan kanskje se litt skr?tt p? dette og tenke at ?barn er barn, og av og til s? er de uforsiktige og faller og sl?r seg?. Dette kan jeg til en viss grad v?re enig i, men p? samme tid, n?r et produkt er designet for at barn skal v?re hovedbrukerne av det, s? m? designeren ta denne uforsiktigheten med i beregningen.

I samme UNICEF-rapport ble det videre meldt om at pumpen ikke blir benyttet p? den m?ten som var tilsiktet. Som nevnt i mitt forrige innlegg, s? m? barna ?leke? i 27 timer for ? skaffe nok vann til landsbyen sin. En umulig oppgave. Det er derfor kvinnene i landsbyen ender opp med ? m?tte dytte p? pumpen mens barna er p? skolen eller gj?r andre aktiviteter. Dette har kvinnene fortalt at de synes er b?de ydmykende og utrolig slitsomt.

Det at kvinnene oppfatter dette arbeidet som slitsomt er ikke s? rart n?r man ser n?rmere p? utformingen av pumpen og det tilh?rende vannt?rnet; for ? f? nok vann, s? m? vannet f?rst opp fra bakken, s? videre opp i vannt?rnet, f?r man endelig kan f? vann i b?tten sin. Dette vil alts? si at de som dreier p? pumpen arbeider mot tyngdekraften – to ganger.  

Kunne dette utmattende arbeidet v?rt unng?tt dersom pumpen var utformet p? en mer ergonomisk m?te? Det f?rste som sl?r meg er at bedre h?ndtak, justerbar pumpeh?yde og en smartere l?sning enn ett vannt?rn, alle er eksempler p? l?sninger som ville gjort PlayPump mer brukervennlig og mindre belastende for b?de sm? og store.

N?r vi f?rst snakker om ergonomi, g?r det i det hele tatt an ? designe et produkt som er ergonomisk n?r brukerne b?de er sm? barn og voksne mennesker? UNICEF-rapporten kommer kanskje ikke med en konklusjon her, men sl?r i alle fall fast at hverken barn eller voksne er forn?yde med PlayPump.

Ergo (pun intended), ser karusellpumpen ut til ? v?re mer et ergonomisk mageplask enn et svalestup.

 

Kilde: UNICEF: An Evaluation of the PlayPump? Water System as an Appropriate Technology for Water, Sanitation and Hygiene Programmes, Publisert oktober 2007

Av Jeanette Berg
Publisert 8. mars 2018 23:37 - Sist endret 8. mars 2018 23:37
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.