Tversoversl?yfens plass i Hipsterverden

Nesten en refleksjon over tversoversl?yfens moralske overlegenhet over slipset. 

Uff, da satt man her foran PC'en igjen.

 

I mitt forrige innlegg delte jeg min entusiasme for hipstere og bombarderte meg selv og leserne med sp?rsm?l jeg ?nsket ? besvare. Og det ?nsker jeg fortsatt. Men i dette innlegget tenkte jeg ? kanskje mer n?yaktig forklare hva jeg tenker p? n?r jeg snakker om hipsterkultur og hipsterting og hvordan de henger tett sammen. Derfor tenkte jeg ? dra med et eksempel. Eksempelet jeg har valgt er tversoversl?yfe.

 

I innlegget vil f?rst:

  1. Argumentere for at hipstere og tversoversl?yfe h?rer sammen

  2. Pr?ve ? forklare hvorfor de henger sammen

  3. Og til slutt, se sl?yfen i forhold til sin bror slipset; som hipstere ikke bruker.

 

Hele uken har jeg slitt med ? f? ned noe fornuftig p? papiret. Et av mine hovedproblem er at det er ingen autoritet eller regel som sier noe om at hipstere g?r med tvers-oversl?yfer eller at andre mennesker ikke gj?r det. Det er bare min fordom. Og jeg vet jo av erfaring at man kan v?re hipster uten ? eie en sl?yfe. Dette blir jo bare mer grumsete fordi sl?yfen er jo et visuelt objekt som den som har den p? viser for ? kommunisere non-verbalt. Derfor er det ikke mye som er skrevet analyserende om enkeltpersoners sl?yfevalg (Hvem skulle trodd det liksom!?).

 

(Heldigvis fant jeg tr?st i at dette er et av de store problemene i design historie; det ? kunne forst? og begrunne tankene og motivasjonene bak folks konsumvalg i gode kilder.)

 

Men for poenget mitt her er det viktig ? kunne se sl?yfen som en hipsterting.

 

Heldigvis har vi google som kunne bekrefte mine fordommer. Med s?ke resultater som ?Why hipsters wear bow-ties, basically.?, ?Bow-ties aren't just for hipsters? og ?Bow-Ties and Braces: Is your wedding outfit Hipster or Stylish??. Gav meg selvtillit til ? p?st? at det en reel sammenheng mellom hipstere og sl?yfer. De to siste ?artikkelene? handlet jo til ? med om ? gjenerobre sl?yfen fra hipsterdom.

 

Hvorfor liker hipstere tvers-oversl?yfer?

Hipstere liker nok b?de symbolikken og estetikken ved tvers-over sl?yfen. Her er det kanskje p? tide ? nevne at en sl?yfe til en smoking ikke er noe en hipster ville g?tt med (hverken sl?yfen eller smokingen). En hipstersl?yfe (if?lge meg og google) har gjerne mye m?nster og skal knyttes for h?nd. Som objekt er de gjerne fargerike og fanger oppmerksomheten. Ideelt er det vintage og/eller unike.

 

Men hvordan sl?yfen ser ut kan iblant virke mindre viktig enn valget sl?yfe/ikke sl?yfe. Der sl?yfens assosiasjoner, sl?yfens ?symbolikk? er viktigere. Her st?ter vi igjen rett p? et av hovedsp?rsm?lene i design teori: hvor mye vekt skal man legge p? materialiteten og hvor mye vekt skal legges p? semiotikken bak ting.

 

?It defies logic that more and more men are wearing bow ties. .... They .. single out the wearer in the eyes of many as a deviant or eccentric. And after all, they are notoriously hard to tie. Perhaps it is exactly because of all of those reasons that the bow tie is making a comeback.? (http://www.thehogtownrake.com/?p=801)

 

I artikkelen ?7 Bow Tie Myths Debunked And Slayed? pr?ver forfatteren ? mot vise v?re forestillinger om at tvers-oversl?yfen bare er for nerder, klovner, strippere (tenk chippendales) og gamle menn. Assosiasjonene til sl?yfer er alts? tradisjonelt ikke ?kule? ting og det er det nettopp noe av det hipstere liker ved sl?yfen.(kanskje med unntak av strippere, men den assosiasjonen kommer ikke like raskt til meg. Det er uvanlig ? tenke for mye p? hva strippere har P? seg)

 

Den er uvanlig, komisk og nerdete. Denne forestillingen er s? vanlig at en wikihow artikkel om ? ?kle seg som en nerd? (https://www.wikihow.com/Dress-Like-a-Nerd) ambefaler ? assecorize med en tvers-oversl?yfe. Hipstere fant jo ikke opp sl?yfen, men som andre gamle ting som hadde falt ut av trend bildet, ble den igjen l?ftet frem. Kanskje som et symbol p? en motstand mot det hegemoniske mainstream trendbildet. (?But I fear that this is nothing more than a passing trend or even worse, a weapon of irony.?http://www.thehogtownrake.com/?p=801) En mer positiv tolking (mindre vekt p? provokasjon) kan ogs? v?re at hipsterne pr?ver ? l?fte frem den eksentriske nerdekulturen til noe ? v?re stolt av og vise frem. P? en m?te blir hipsterne skyldige i ? forsterke samfunnets oppfattning av sl?yfen (som mange p? nettet har desperat lyst ? bryte og ?free the bow-tie? som meningsb?rer) men samtidig en del av en motkultur som vil presentere alternativer for hvordan menn kan kle seg, og i forlengelse, alternativer for hvordan menn kan v?re menn.

 

 

Slipset.

Jeg husker engang ? ha lest at Carl I Hagen mente at slipset var s? genialt fordi det ?subtilt? pekte ned mot manndommen. Jeg pr?ve ? se bort ifra alle freudianske teorier om slipsets utforming, men alle vet at slips er for menn. Ingen kvinner g?r i slips. (Siste kvinnen jeg husker i slips var Avril Lavigne da hun skulle v?re tomboy i ?Complicated?) Guttebarn g?r heller ikke med slips (de g?r heller med sl?yfer). Presidenter g?r med slips, og businessmenn, og Carl I Hagen (https://www.vg.no/nyheter/innenriks/vil-gi-stortingspolitikerne-slipstvang/a/160835/). Slipset er alltid del av en dress ?uniform?, penbukser, skjorte, dress. Dressuniformen er upersonlig og homogen, og maskulin. Mektige menn g?r i dress. Effektive menn g?r i dress.

 

Det er derfor hipstere ikke g?r med slips. Slipsets assosiasjoner er det motsatte av sl?yfen. Slipset blir brukt av mennesker hipsterne ?nsker ? skille seg fra. Slipset brukes av styrings makter, politikere, advokater og folk i n?ringslivet. Dette er selvf?lgelig uforenlig med hipsternes venstre-radikalitet (i det minste radikal liberal). Slipset er ogs? del av dress uniformen, der det individuelle i stor grad nedtones. Hipsternes funky fargerike sl?yfer pr?ver ? oppn? det motsatte.

 

Hipstenes beviste sl?yfevalg kan derfor sees som en protest til en etablerende, bokstavlig talt, herskende mannskultur. Det er en kultur den "woke" hipstern st?r langt unna, b?de ideologisk og derfor ogs? estetisk. Ved ?  kapitalisere p? uskylden til nerder, pensjonister og sm? guttebarn (de andre sl?yfebrukerne) kan hipstersl?yfen sees som et moralsk v?pen i kampen mot det etablerte. 

 

Gjennom sl?yfen og slipset kan man forst? hipsteres forhold til mainstream kulturen. I disse sm? gjenstandene ser man en ?pen diskusjon om hva det er ? v?re mann. (Den samme diskusjonen som har handlet om langt h?r og fargen rosa p? menn, og som sikkert snart handler om sminke, h?ye h?ler og skj?rt for alle kj?nn. Vi f?r bare glede oss!)

 

Dette innlegget ble mer oversiktlig, og hadde en klarere fremgangsm?te. Neste gang skal jeg pr?ve ? inkorporere mer pensum. Takk for meg; ha en str?lende dag! =)

 

Av Jon Ekeland
Publisert 23. feb. 2018 01:03 - Sist endret 23. feb. 2018 01:03
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.