Bj?rn Hatteruds tekst "Hvorfor r?ner ikke kulturradikaliere", satte meg p? tanken ? bruke denne p?standen i min unders?kelse av sovekupeen, bare p? en litt annen m?te:
- Hvorfor velger kulturradikaleren ? ta nattoget?
Bj?rn Hatteruds tekst "Hvorfor r?ner ikke kulturradikaliere", satte meg p? tanken ? bruke denne p?standen i min unders?kelse av sovekupeen, bare p? en litt annen m?te:
- Hvorfor velger kulturradikaleren ? ta nattoget?
? velge nattoget er et verdivalg. Det inneb?rer ? prioritere annerledes, det er motsr?ms, og retro.
Det finnes mange referanser til – og representasjoner av – nattog og sovekupéer i litteratur og film. Noen fremhever det eksklusive, som i Agatha Christies ?Mord p? orientekspressen?, det eksotiske, som i Wes Andersons ?Darjeeling limited?, eller det n?kterne og begrensende, som i Agnar Mykles ?Lasso rundt fru Luna.?
Det finnes en egen plass i hjertet mitt for NSBs sovekupéer. Fra det f?rste m?tet mitt med konseptet som ti?ring har det knappe og funksjonelle mini-universet gitt meg forventings-puls og reisefeber. Jeg er gammel nok til ? ha opplevd NSBs nattog til K?benhavn med avgang kl. elleve om kvelden og ankomst i kongens by kl. ni morgenen etter; en slags magisk portal ut til Europa.
Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.