#1

Visste du at?...

Pave John Paul II hadde et spesialdesignet hvitt par Dr. Martins laget til seg selv.

Dr. Martens. Fra en sko med lave salgstall, hovedsakelig brukt av husm?dre, til et globalt moteikon. Fra subkulutrer til “mainstream”. Dr. Martens har spilt en sentral rolle i historien til ungdomsmote, fra nynazistene til punkere og pop-stjerner. 

Det er 60 ?r siden krigslegen Klaus Martens og hans venn, plastikk ingeni?ren Herbert Funk lanserte skoen. Ideen sprang frem da Martens etter en skiulykke skadet foten kraftig, og var ukomfortabel i de tradisjonelle milit?rst?vlene. Han hadde lite suksess med salg de f?rste ?rene, det var f?rst da han gikk inn i et 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录 med Funck at salgstallene begynte ? stige. Skoen var originalt designet til arbeideren, som var ute etter en slitesterke og komfortabel sko.

Den komfortable s?len var en stor hit blant hjemmev?rende kvinner, og de f?rste ?rene stod kvinner og 40 ?r for 80% av utsalget. Siden den internasjonale lanseringen i 1959 har skoen g?tt ut og inn av motebildet, og blitt adoptert og ‘kostomisert’ av forskjellige samfunnsgrupper. Dr. Martens  blitt et symbol p? frihet og oppr?r. 

Grunnen til at jeg har valgt Dr. Martens er fordi jeg synes det er interessant hvordan et moteartikkel har blitt tatt opp av s? et vidt spekter forskjellige samfunnsgrupper, og brukt til ? fremstille en spesifikt uttrykk. Hva er det med denne skoen som gir den et s? sterkt utrykk? 

Selskapet gikk nesten konkurs i 2003, men har de siste ?rene ?kt i popularitet. Salgstallene har de siste 3 ?rene ?kt med n?rmere 40 %, og v?rt fremmet p? catwalker i London, New York og Paris. Skoen har historisk sett v?rt popul?r i perioder av politisk omveltning. Er Dr. Martens kanarien i gruven?

Publisert 13. mars 2018 21:46 - Sist endret 13. mars 2018 21:46

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.