En tings betydning: K?nken

I semesteroppgaven min skal jeg ta for meg den valgte tingen, Fj?llr?ven sekken K?nken, som en stedsspesifikk trend ved Universitet i Oslo. Jeg har gitt sekken kallenavnet ”Blindernsekken”, og n?r jeg bruker sekken p? Blindern ser jeg p? den som et symbol p? tilh?righet, image og reputasjon tilknyttet universitetet. Jeg vil at andre skal legge merke til sekken og tenke at jeg er en student ved Blindern n?r de ser p? meg. Hvis vi derimot ser for oss sekken utenfor konteksten av universitetets vegger, forandrer betydningen seg og blir kanskje noe helt annen enn den typiske Blindern uniformen? I dagens blogginnlegg vil jeg se n?rmere p? tingens betydning tilknyttet et stedsspesifikt sted og tingens betydning i seg selv.

Bakgrunnen min til ? jobbe med en stedsspesifikk trend, er stedsspesifikk kunst. Hva er stedsspesifikk kunst? Fra tidligere har jeg kjennskap til stedsspesifikk kunst og opp igjennom ?rene har den hatt flere definisjoner. En ?pen definisjon p? begrepet, kan v?re at et stedsspesifikt kunstverk har en kontekst tilknyttet et sted og hvis kunstverket flyttes, f?r det en annen kontekst og betydning. Jeg ?nsker spesielt ? nevne en kunstner, Richard Serra, som lagde den stedsspesifikke skulpturen Tilted Arc i 1981, som stod p? Foley Federal Plaza i Manhatten fra 1981 til 1989. Ved fjerningen av hans kunstverk, kom han med utsagnet om at ? fjerne verket hans, var ? ?delegge det. Andre har uttalt seg om at ? flytte et stedsspesifikt kunstverk og plassere det et annet sted, gj?r kunstverket om til noe helt annet enn det originale verket. Blant disse finner du professoren Nick Kaye, forfatteren av boken Site-specific art: performance, place and documentation. For meg faller det naturlig ? se til stedsspesifikk kunst, n?r jeg skal se n?rmere p? K?nken trenden ved Blindern, fordi jeg p? forh?nd s? likhetstrekk mellom en stedsspesifikk- trend og et kunstverk. Jeg kommer ikke til ? g? n?rmere inn p? boken til Kaye i dette blogginnlegget, ettersom fokuset mitt skal v?re p? K?nken som en stedsspesifikk- trend og ikke kunst.

I en tidligere forelesning var samtaleemnet en tings betydning, og som et eksempel ble en kaffekopp tatt frem som en ting/et designobjekt ? diskutere. I klassediskusjonen snakket vi om hvordan kaffekoppens betydning kunne endres. Mitt eget innspill til diskusjonen var et tilfelle hvor kaffekoppen jeg hadde brukt igjennom et semester hver dag, br?tt fikk en annen betydning i det den ble brukt som vannbeholder til ? dyppe pensler med maling p? i. Etter denne dagen var ikke lenger koppen en kaffekopp, men et redskap til ? rense pensler med. I dag har K?nken sekken min en sterk tilknytning til Blindern og studentidentiteten min, men det kan godt henne dette kan endres en dag akkurat som eksempelet med kaffekoppen.

I de siste ?rene har K?nken sekken hatt den samme betydningen for mange ved Universitetet i Oslo, men sekken har v?rt til siden 1978 og blir reklamert for ? v?re egnet b?de for mark og fjell, til hverdagsbruk og skolesekk. Sekken er Fj?llr?vens mest solgte sekk og er absolutt sv?rt popul?r blant mange flere enn Blindern studenter. F?r jeg kj?pte sekken og skulle velge favorittfargen min blant de mange alternativene sekken tilbyr, opps?kte jeg plattformen YouTube. Jeg var nysgjerrig p? ? se hvilken farge andre hadde valgt, og samtidig andres erfaringer med sekken utenfor Blindern-milj?et. Jeg ble mildt sagt overrakset da jeg fant hundrevis av videoer med K?nken som tema, og oppdaget av det var en videotrend ? filme hva en hadde i K?nken sekken sin. Fra tidligere visste jeg om YouTube videotrenden ”What’s in my backpack?” (hva er i sekken min?), men jeg var ikke klar over at K?nken sekken hadde sin egen voksende videotrend. Som ved Blindern har sekken blitt en trend og skapt sitt eget image tilknyttet YouTube, og dermed f?tt en annen betydning for youtubere og deres seere.

I sammenheng med hvordan betydningen til et objekt kan endres eller ha flere betydninger, vil jeg igjen trekke frem det kulturelle ikonet den italienske Piaggio Vespa scooteren, designet av Corriando D’Ascanio for selskapet Piaggio Air. I forrige blogginnlegg snakket jeg om scooteren som et fenomen blant ungdom i Italia, men scooteren har blitt brukt igjennom mange titalls ?r og har hatt ulike brukere. For italiensk ungdom hadde scooteren en betydning tilknyttet frihet og det ble til og med laget en sang av en Italiensk pop-rock ungdomsgruppe p? 90-tallet. Sangen er kalt 50 Special, og jeg kan innr?mme at under arbeidet med blogginnleggene og semesteroppgaven, har sangen blitt spilt opp til flere ganger.

K?nken er for meg et bilde p? min identitet som student ved Universitetet i Oslo, men i dette blogginnlegget har jeg fors?kt ? belyse og sette sp?rsm?l p? hvordan en tings betydning kan varierer ut ifra ulike kontekster. Videre vil jeg fors?ke ? utforme ulike problemstillinger ut ifra dette problemomr?det.

Publisert 7. mars 2018 20:48 - Sist endret 7. mars 2018 20:48
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.