LEGO-klossens unnfangelse skjedde p? Billund i Danmark, og en kan si at det skjedde i to faser. Den f?rste fasen var produksjonen av selve plastikk-klossen, da selskapet var under grunnleggerens ledelse, snekkeren Ole Kirk Christiansen. LEGO (som er en forkortelse for “leg godt”) produserte leket?y av tre, og introduserte klossen av plastikk inn i sitt sortiment i 1949. Men klossens design n?dde ikke sin fullbringelse f?r i 1958, da Oles s?nn Godtfred Kirk tok patent p? en videreutvikling av klossen som inneholdt en hul sylinderform under og runde ‘tagger’ over. Med det nye designet var det mulig ? l?se klossene inn i hverandre, og dermed kunne man bygge stabile strukturer. En sv?rt enkel ide, designet for ? yte sin funksjon maksimalt. I 1960 avslutter de produksjonen av treleket?y for ? fokusere p? den lille klossen av plastikk.
Hittil har vi to elementer som tyder p? et solid produkt. For det f?rste - et enkelt navn som er lett ? huske idet det best?r av to stavelser, to konsonanter og to vokaler. LE-GO. Det l?ter like enkelt som de f?rste uttrykk for spr?k hos et barn. For det andre, klosser i farger inspirert av Piet Mondrian som er lett ? h?ndtere, som l?ser seg sammen med hverandre og danner stabile strukturer, men viktigst av alt kan brukeren selv kombinere klossene fritt. Dette er grunnet utviklingen av et system som samkj?rer brikkenes formater, slik at alle brikker, selv om de er kj?pt med langt mellomrom skal passe inn i hverandre. P? dette punktet selges LEGO-verdener som Town Plan.
Om produktet ikke hadde tilbudt noe mer utover dette, kunne produksjonen sakte stagnert innenfor gjentakelsens og dermed kjedsomhetens ramme. Vi trenger et element til. Det som virkelig puster livet inn i LEGO-klossen og utvider det til et univers er oppfinnelsen av LEGO-mannen, som er like modul?r som klossen. Fra dette punktet utvikler selskapet en rekke produkter, hvor hver er sin egen verden med sitt eget tema (fra verdensrommet til slott og ridder) og p? grunn av formatsystemet kan enhver av de nye brikkene anvendes i fri utforskning med de gamle brikkene. En god forretningsmodell er oppst?tt: En kan alltid produsere nye og eksklusive produkter/verdener (for eksempel i samspill med filmindstruen - Harry Potter, Indiana Jones, Star Wars) basert p? det eksisterende systemet, og de nyinnkj?pte produktene kan alltid anvendes i fri utfoldelse med kj?perens eksisterende samling.
Logg inn for ? kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere