1001 AF og skandinavisk filosofi

I forrige blogginnlegg skrev jeg oppsummerende om Sven Ivar Dysthe sitt gjennombrudd med 1001-serien, samt hans vei til ? bli en av norges mest anerkjente m?belsnekkere. Jeg skal n? forklare i dybden hvordan 1001 AF er konstruert og dens videreutvikling, samt kort om skandinavisk filosofi, som jeg skal knytte objektet opp mot i semesteroppgaven.

Bildet kan inneholde: gulv, m?bler, rom, gulv, tile.

1001 serien bestod av b?de stoler, sofaer og et par bord, hvor alle m?blene var demonterbare for pakning. Denne smarte monteringen sto i stil med resten av skandinavias m?bler, hvor et stort del av fokuset ligger p? funksjonalitet og enkle, rene linjer. I likhet med andre store nordiske m?beldesignere som Finn Juhl og Hans J. Wegner var stolens optimale funksjonalitet i tr?d med minimalistisk bruk av materialer og dimensjoner. Under nordens ‘’Golden age’’ av interi?r, m?beldesign og arkitektur fra 1930 til 1970 er det noen trekk som knytter produktene sammen mellom land og personlig smak. Produktene skulle v?re i tro med naturen og omgivelsene, ha en mening og funksjon og n?r det kom til rent utseende gjaldt ‘’less is more’’.

Armlenestolen 1001 AF  er kun en av en st?rre serie, kalt 1001 som ble Dysthe sin st?rste suksess, til tross for stor produksjon av utvalgte stoler og sofaer. Armlenestolen var den mest suksessfulle av 1001 serien, p? grunn av dens innovative silhuett og materialsammensetning i forhold til tidligere norske stoldesign. Stolen best?r av st?lr?r som stolbein og sprossene er enten palisander, teak eller b?k. Setet er svakt buet fra nederst ved ryggen, og best?r av skumgummi trukket med okseskinn over. Skruene som er satt inn i treet er innfeltet, som gj?r det mer elegant, enn et rustikt utseende med spesielt synlige skruer. Stolen har og en ekstra lang ryggst?tte. Til tross for navnet, har stolen ingen armlener man kan hvile armene p?, men dette gj?r stolen minimalistisk og annerledes fra andre norske og skandinaviske stoler p? markedet.

Etter Dysthe fikk utmerkelesen American Institute of Decorations International Award Litigation, utvidet han med en hvilestol og krakk, hvor hvilestolen ved navn 1001 Reclyning, fikk mer stopping, en bueformet hodepute og variabel sittestilling. I f?lgende ?r etter utgivelsen av 1001 AF, arbeidet Dysthe videre med 1001-serien og videreutviklet seriene 3001, 4001 og 5001. Likheten til disse seriene i tillegg til den originale, er at dem alle er egnede kontorm?bler. De er modulbaserte og demonterbare som gjorde med praktiske og stilrene i en seri?s setting. 

I semesteroppgaven vil jeg g? mer i dybden p? hvordan 1001-serien, og spesielt armlenestolen, p?virket norsk m?beldesign, hvordan de nordiske landene jobbet sammen med deres produkter under ‘’Golden age’’, og knytte dette opp til skandinavisk filosofi. 

Publisert 21. apr. 2020 12:23 - Sist endret 21. apr. 2020 12:23
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.