Kunst, mote eller ren teknologi?

H?sten 2013 arrangeres den ?rlige moteuka i Paris, og motekritikerenes ?yne er rettet mot nye tekstiler, komposisjoner og designere som skal prege neste ?rs utstillingsvinduer. Midt mellom vakre modeller og kommersielle ideer er det en kolleksjon som st?r frem i mengden. Klesdesigner Iris Van Herpen sender en modell ned catwalken i verdens f?rste 3D printede kjole, for sin Spring Couture kolleksjon ‘’Voltage’’. 

 

Bildet kan inneholde: mote modell, mote, moteshow, runway, kl?r.

I 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录 med arkitektene Neri Oxman og Philip Beesley, har Van Herpen produsert et plagg basert p? teknologi og ergonomi. ‘’Voltage’’ sprenger grensene for hva definisjonen av mote er, og hvordan man ved hjelp av vitenskapelige og mekaniske fremgangsmetoder kan fjerne fokuset fra kroppsidealer og rette det mot et plaggs potensiale. Den 3D printede kjolen er kun starten p? et fremtidsrettet moteimperium.

Iris Van Herpen er en nederlandsk klesdesigner. I 2007 opprettet Van Herpen sitt klesmerke, etter samme navn. Siden den gang, har plaggene fascinert mer og mer for hver kolleksjon, og plaggene blir og b?de mer interessante, og vanskeligere ? forst? med tiden. N?r man skal skrive om Iris Van Herpen sine mytiske og i?yefallende kreasjoner, er det vanskelig ? forst? om man skriver om kunst, mote, vitenskap eller teknologi. Hennes plagg og kolleksjoner er en blanding av alle disse fire egenskapene, noe som gj?r plaggene hennes s? unike. Van Herpen har revolusjonert moteindustrien ved ? skape nye metoder for produksjon innenfor en relativt begrenset bransje basert p? trender og kommersiell suksess.  

I disse blogginnleggene vil jeg ta for meg Iris Van Herpen som et etablert varemerke og hvordan hennes produksjon videref?rerer moteverdenen i en teknisk og vitenskapelig retning. Jeg vil og ta for meg konkrete kreasjoner, og koble de opp til Van Herpen sine visjoner og andre temaer. Hennes kreasjoner kommer fra organiske utgangspunkt, men gjennomf?res med maskineri som blant annet 3D printing, noe jeg finner veldig interessant. Balansen og kombinasjonen mellom h?ndverk og teknikk st?r veldig sentralt, samt hennes transformerende definisjon av feminitet og identitet. 

Publisert 11. feb. 2020 13:40 - Sist endret 11. feb. 2020 13:40
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.