Idealistisk design

Arts & Crafts bevegelsen var en idealistisk bevegelse som hadde helhetlig kvalitetsdesign, tradisjonsh?ndverk og gode arbeidsk?r i fokus. Bevegelsen oppstod som en reaksjon mot den stadig ?kende og lite b?rekraftige masseproduksjon i samtiden. Tradisjonelt h?ndverk fra 1860-tallet og fremover, og s?rlig gjenstander som Sussex-stolen hadde en stor innflytelse p? Arts and Crafts bevegelsen som startet p? 1880-tallet.

Bildet kan inneholde: m?bler, stol, utend?rsm?bler.

Sussex-stolens design er tilskrevet Philip Webb (1831-1915) og ble produsert av Morris and Co. fra 1865. Stolen var veldig popul?r og det ble laget en rekke varianter av den de f?lgende ?rene. Den har et sete av flettet siv og ble laget med b?k, men behandlet p? en m?te som f?r den til ? ligne den m?rke og mer verdifulle tresorten ibenholt.

 

Arts and Crafts bevegelsen oppstod som en reaksjon mot den industrielle revolusjonens sosiale konsekvenser, og den nye produksjonens mangel p? kvalitet og tradisjonsbevissthet. M?let deres var ? inkludere godt design og kvalitetsh?ndverk i produksjonen av rimelige hverdagsprodukter. Farsfiguren til bevegelsen var poeten, designeren, businessmannen, sosialisten og aktivisten William Morris (1834-96). Morris l?rte tradisjonelle h?ndverk som ? lage teppevev og l?rte teknikkene videre til yngre h?ndverkere. Arts and Crafts var en idealistisk bevegelse, som arbeidet med ? knytte b?nd mellom kunst, h?ndverk og industri, og stod for at godt h?ndverk alltid var den beste investeringen. Bevegelsens andre sterke kilde til inspirasjon, var kunstneren og skribenten John Ruskin (1819-1900).

 

Ruskin var ogs? en idealist som var kritisk til det nye konsumersamfunnet. I f?lge han var det "the manner and issue of consumption which are the real tests of production. Production does not consist in things laboriously made, but in things serviceably consumable; and the question for the nation is not how much labour it employs, but how much life it produces. For as consumption is the end aim of production, so life is the end aim of consumption." M?let med ? produsere er med andre ord ikke ? produsere mest mulig, men ? produsere gjenstander som gir liv.

 

Jeg vil argumentere for at det kan trekkes en parallel fra Arts & Crafts bevegelsen til dagens fokus p? kvalitetsdesign, romantisering av stiler fra fortiden og reaksjon mot lite b?rekraftig masseproduksjon. Dette kan ses fra et sosialt synspunkt, men ogs? ?kologisk. Slik som at det i dag er popul?rt med design med naturlige materialer, var naturen hovedinspirasjonen for dekorasjonen til produktene til Arts and Crafts bevegelsen. Kanskje vi er i en noe tilsvarende situasjon med bevisstgj?ringen over klimaendringer i dag, som de den gangen var med den ?kte graden av industrialisering.

 

Arts and Crafts bevegelsen hadde en stor bredde i stil. Stilen kunne v?re helt enkel, som med Sussex-stolen, men det var ogs? popul?rt med mer luksuri?se gjenstander som praktfulle teppevev og glassmalerier. De skapte en link mellom h?ndverk og industri, men problemet var at h?ndverk med kvalitetsr?varer var dyrt og utilgjengelig for de fleste. Det anti-industrielle idealet deres om at enkeltpersoner skulle lage gjenstandene fra start til slutt, gjorde derfor at produktene endte opp med ? f? en elitistisk m?lgruppe.

Emneord: William Morris, Arts and Crafts bevegelsen Av Tiril Sofie Erdal
Publisert 24. mars 2020 13:58 - Sist endret 24. mars 2020 13:58

Logg inn for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.