N?r man skal skyte opp en rakett s? har man som oftest en fiende, forutsatt at du har bygd raketten din riktig selvf?lgelig. N? denne fienden har tradisjonelt v?rt en tung rival og kampen mot den har v?rt dratt nedover og nedover. Vi snakker selvf?lgelig her om tyngdekraften, for ? kunne skyte opp en rakett s? m? man overvinne tyngdekraften. For ? overvinne tyngdekraften s? m? man oppn? noe som heter unnslippningshastighet. Dette kan tenkes p? som at man er i en br?nn du m? hoppe til en viss h?yde for ? komme deg ut av br?nnen. Men det er ikke helt det samme for tyngdekraften oppf?rer seg ikke helt som en br?nn, unnslippningshastigheten den varier med hensyn p? hvor langt unna du er planeten din. St?r du p? overflaten s? har du n?dvendigvis den st?rste mulige unnslippningshastigheten, mens er du h?yt oppe s? er den n?dvendigvis mindre. Utfordringen her er da ? vite n?r man skal slutte ? ha p? rakettmotoren, dette kan man gj?re ved ? hele tiden sjekke hva den hastigheten er for den h?yden over planeten du er.
En annen utfordring som er koblet til utfordringen om ? vinne over tyngdekraften er hvor mye drivstoff skal du begynne reisen med? N? dette sp?rsm?let finnes det ikke noe s?rlig godt svar p?, men man m? jo ha litt drivstoff igjen etter at man har n?dd denne magiske hastigheten S? man m? begynne med en drivstoffmasse som er tilstrekkelig for ? l?fte raketten opp og til en viss hastighet dessuten s? m? du ha litt drivstoff igjen til ? komme deg til planeten du skal til. Noe vi ikke har nevnt enda er at man m? ogs? velge hvor stor rakettmotoren skal v?re og den store utfordringen her er at du faktisk m? ha en lav akselerasjon i begynnelsen. Man vil nemlig ikke begynne med ? akselerere s? fort at eventuelle passasjerer eller utstyr ombord p? raketten smadres det f?rste sekundet. Dessuten s? m? du tenke p? hvor mye drivstoff du bruker, en st?rre rakettmotor gir h?yere akselerasjon og hjelper til med ? n? unnslippningshastigheten fortere s? du bruker mindre tid og da mindre drivstoff p? ? komme deg dit du skal, men en mindre motor bruker betydlig mindre drivstoff men den bruker lengre tid. M?let her blir da ? velge en rakettmotor som n?r unnslippningshastigheten innenfor et fornuftig tidsperspektiv og som har et nogenlunde fornuftig drivstoff forbruk.
N? har vi da gjennomf?rt f?rste simuleringen. Vi har funnet rakettmotoren v?r og klart ? bestemme oss for en forel?pig drivstoffmengde, henholdsvis en STOR motor og 180 tonn med veldig brennbart, veldig varmt, og eksplosivt drivstoff. S? er det bare ? simulere. Alle systemene er sjekket s? mange ganger at Gustav har blitt sm?spr?. og da er det bare ? skyte opp denne raketten da og det gjorde vi og den n?ddei simuleringen unnslippningshastigheten p? rett over 5 minutter. N? er den siste utfordringen ? konvertere referansesystemet v?rt fra ? m?le avstander og hastigheter i relasjon til planeten vi skyter opp fra til ? se p? i forhold til stjernen som er i midten av solsystemet. Dette fordi avstandene involvert fort kan bli s? store at tallene som representerer dem er s? store at sporingsdatamaskinen ikke klarer ? h?ndtere eller representere dem. S? da bytter vi enheter fra meter til AU ogs? kjent som astronomiske enheter, 1 AU tilsvarer den gjennomsnittlige avstanden mellom sola og Jorda i opphavssolsystemet til menneskeheten. Som dere kanskje forst?r s? er dette et veldig praktisk system ? bruke n?r en skal reise i et solsystem. Det var alt jeg hadde for denne gang sees p? neste del av oppdraget v?rt.
L.S.E Marius
Logg inn for ? kommentere