Part 2
Vi svever rundt i verdensrommet. N? vil vi pr?ve ? se om vi kan beregne banene planetene f?lger rundt stjerna.
I denne delen tar vi dere gjennom prosessen med ? simulere planetbaner numerisk p? datamaskinen. Hvorfor det? Dersom vi skal reise i solsystemet og lande p? en annen planet er det jo kanskje viktig ? vite hvor planetene befinner seg til en gitt tid? Uansett om du er enig eller uenig, s? tar vi en titt p? det.
En gang p? 1600-tallet satt en middelaldrende tysk matematiker og unders?kte astronomiske observasjoner gjort av en danske. Over en periode p? rundt 10 ?r oppdaget denne mannen at planetenes baner kunne beskrives ved tre enkle matematiske lover.
Det er slik at resultater har lite betydning dersom man ikke tester dem p? noe vis. Hvordan kan man da v?re s? sikre p? at resultatene man har stemmer? Det kan man ikke, og derfor skal vi teste de resultatene vi har f?tt fra de numeriske planetbanene!
I dette innlegget skal vi l?se tolegeme-problemet numerisk. "Har vi ikke allerede gjort det i simulering av planetbaner?". Vel, jo, men det kommer til ? hjelpe oss lite her. Vi trenger data om stjernas bevegelse i solsystemet som en annen gruppe forskere skal bruke til analysen sin! Dermed m? vi l?se tolegeme-problemet i et annet koordinatsystem, s? vi kan registrere stjernas bevegelse!
N? er det p? tide ? ta en titt p? litt data. N?r vi skal unders?ke stjerners hastigheter i verdensrommet, er det mye ? tenke p?.